دوشنبه 2 مرداد 1396

اخبار
1395/11/06 09:47

افزایش عمر مفید جاده ها تا ۵۰ سال با استفاده از روسازی های بتنی

افزایش عمر مفید جاده ها تا ۵۰ سال با استفاده از روسازی های بتنی

به گزارش سیمان خبر، محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در افتتاحیه «سمینار توسعه، طرح و اجرای رویه‌های بتنی» با طرح این موضوع که گردش مالی در صنعت بتن سالانه حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان و به عبارت دیگر تقریبا ۴ میلیارد دلار است گفت: این میزان برابر با ۳۸ درصد بودجه عمرانی کل کشور است. وی افزود  مصرف سیمان جهان در سال ۱۹۰۰ حدود ۲۰ میلیون تن بود، اما هم اکنون به بیش از ۴ میلیارد تن رسیده است و کشورهای توسعه یافته توانسته‌اند مصرف آن را کنترل نمایند.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در ادامه افزود: با توجه به تولید مازاد سیمان در کشور باید استفاده از بتن در پروژه‌های عمرانی مورد توجه قرار گیرد، چرا که با استفاده از بتن در رویه های بتنی عمر مفید جاده های و راه های کشور را میتوان تا ۵۰ سال افزایش داد.

وی اظهار داشت: با توجه به تحولاتی که در سال‌های اخیر در صنعت بتن روی داده است، ما با ورود بتن‌های توانمند و فوق توانمند روبرو بود‌ه‌ایم که عمدتا به دلیل ورود افزودنی‌ها به صنعت بتن بوده است و نه تحول در سیمان. امروزه افزودنی‌ها جزو اصلی بتن به شمار می‌روند و موضوع همخوانی افزودنی و سیمان در دستور کار جدی قرار دارد.
محمد شکرچی‌زاده در ادامه صحبت های خود به این نکته اشاره کرد که امروزه نباید تنها به بحث قیمت توجه کرد بلکه در نظر گرفتن عمر مفید و همچنین هزینه های تعمیر و نگهداری در دراز مدت را هم باید حتما لحاظ کرد.

وی با اشاره به چالش‌های پیش روی صنعت سیمان خاطرنشان ساخت: توجه بیشتر این صنعت به دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی، رقابتی نمودن صنعت سیمان، هدایت به سمت طراحی و ساخت بتن و کاهش فاصله با صنعت بتن از جمله چالش‌های پیش روی کشور در این حوزه است که کارخانجات سیمان باید ارتباط قوی تر و موثرتری را با مراکز تحقیقاتی و صنایع بتن کشور برقرار نمایند و این نکته را مد نظر داشته باشند که امروز صنعت بتن میتواند به افزایش و تحرک تقاضا در بازار سیمان کمک نماید.

شکرچی زاده افزود: عمر مفید راههای بتنی ۴۰ تا ۵۰ سال و راههای اسفالته ۱۵ تا ۲۰ سال است که به رغم اختلاف ۱۰ هزارتومانی اجرای هر متر مربع رویه بتنی نسبت به رویه آسفالت این هزینه در یک دوره ۱۰ ساله جبران می شود.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در بخش دیگری از سخنان خود در ارتباط با راهکارهای پیشنهادی برای گسترش مصرف سیمان در کشور گفت: افزایش سهم ساختمان‌های بتنی در مقایسه با فولادی، تدوین و اصلاح مبحث نهم مقررات ملی ساختمان در خصوص استانداردهای ساختمان هایی با اسکلت بتنی، ترمیم رویه‌ کانال‌های آبرسانی بتنی و گسترش کاربرد رویه‌های بتنی می‌تواند در افزایش و توسعه مصرف سیمان موثر واقع شود.

وی به مزیت های استفاده از بتن در جاده سازی ها و کاهش آثار زیانبار زیست محیطی و کاهش اثرات گرمایی آن در شهرهای بزرگ اشاره کرد و گفت: استفاده از بتن در اجرای رویه جاده ها باتوجه به انعکاس نور بیشتر باعث کاهش مصرف انرژی (روشنایی) تا ۳۷ درصد و نیز کاهش ۱۵ درصدی مصرف سوخت در وسایل نقلیه به ویژه وسایل سنگین می شود. همچنین جلوگیری از فشار بیشتر به لایه‌های زیرین راه و تغییر شکل کمتر را از دیگر مزایای استفاده از رویه های بتنی برشمرد.


نظرات

نظر شما
نام :
پست الکترونیکی :
وب سایت :
متن :

تصویر :

برچسب ها : 
رویدادها
گالری تصاویر