آخرین اخبار شرکت

سركوب قیمتی، شركت‌های سیمانی را متضرر كرده است

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی كارفرمایان صنعت سیمان اظهار كرد: سركوب‌های قیمتی شدید، شركت‌های تولید سیمان را از توجیه اقتصادی خارج كرده است.

به گزارش روابط عمومی شرکت سرمایه گذاری و توسعه صنایع سیمان؛ حمید فرمانی، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی كارفرمایان صنعت سیمان و مدیرعامل یكی از هلدینگ‌های خصوصی در مصاحبه تلفنی با برنامه «صبح و گفتگو» اظهار كرد: خروج سیمان از بورس كالا از منظر كارشناسی یك موضوع كاملاً مشخص و منتفی است و سیمان نباید از بورس كالا خارج شود.

وی افزود: ما تجربه فروش سیمان خارج از بورس كالا و معایب آن را داریم و هیچ وقت مشكلات ناشی از آن را فراموش نمی‌كنیم.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی كارفرمایان صنعت سیمان خاطرنشان كرد: منهای حرف كارشناسی وزیر مسكن كه دغدغه و نگرانی تولید مسكن در طرح نهضت ملی را دارند، افرادی از جمله مصالح فروشان و اتحادیه مرتبط به دنبال خروج سیمان از بورس كالا هستند.

فرمانی با بیان اینكه سود شركت‌های تولید سیمان با سرمایه گذاری بسیار بالا، كمتر از ۴ درصد است گفت: در طرف مقابل، طبقه‌ای كه آتش بیار معركه شدند با هیچ گونه سرمایه گذاری، اصل سود را می‌برند و به همین دلیل هم به دنبال خروج سیمان از بورس كالا هستند.

وی افزود: امروزه همه كشورهای دنیا در حال حركت از توزیع سنتی به توزیع مدرن هستند اما جالب است سیمانی‌ها بحث توزیع سنتی را همچنان بهانه می‌كنند.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی كارفرمایان صنعت سیمان با اشاره به اینكه مصرف سیمان در ساختمان‌های بتنی ۴ كیسه ۵۰ كیلویی به ازای هر متر مربع است گفت: برای ساخت هر صد متر مربع چهارصد كیسه سیمان لازم است كه سهم آن در بهای تمام شده‌ی ساخت صد متر مربع حدود ۲۶ میلیون تومان می‌شود.

فرمانی حدأكثر سهم سیمان در ساخت یك متر مربع مسكن ملی را ۲,۵ درصد اعلام كرد و افزود: اگر سیمان را رایگان هم تحویل این پروژه دهیم تأثیری بر قیمت تمام شده مسكن نخواهد داشت.

وی با بیان اینكه سركوب‌های قیمتی شدید، شركت‌های تولید سیمان را از توجیه اقتصادی خارج كرده تصریح كرد: سركوب‌های قیمتی در این سالها به قدری روی سیمان تأثیر گذاشته كه در حال حاضر یك واحد فولادی ۲۵ برابر سیمان می‌ارزد و سیمان به جای مصرف اصلی به عنوان یك كالای راهبردی، مصارف پست پیدا كرده درصورتیكه سیمان در دنیا به عنوان یك كالای راهبردی شناخته می‌شود.

در ادامه برنامه، مهدی حاجی غلام سریزدی رئیس هیئت مدیره كانون كارگزاری‌های بورس و اوراق بهادار گفت: كنترل و نظارت بر بورس كالا با همكاری وزارت صمت در زمان اوج بحران كمبود انرژی در كشور یك الگوی بسیار خوبی در حوزه حكمرانی بود.

وی افزود: در مقطعی كه عرضه سیمان به علت قطعی برق كم شده بود، افزایش پیش پرداخت‌ها توانست جلوی قیمت و تقاضای كاذب سیمان را بگیرد و قیمت‌ها تا حدودی كنترل شدند.

رئیس هیئت مدیره كانون كارگزاری‌های بورس و اوراق بهادار اظهار كرد: اگر قرار باشد سیمان از بورس كالا خارج شود اول باید یك جایگزین برای آن تعریف كرده و مشخص كنیم كه آیا قرار است قیمت‌های دستوری و رانت‌ها و امضاهای طلایی جایگزین شوند؟ !

سریزدی با بیان اینكه صنعت سیمان از قیمت گذاری دستوری ضربه می‌بیند گفت: اگرچه سهم سیمان و فولاد در بهای تمام شده یك ساختمان ناچیز است اما راهكار پایین آوردن قیمت محصول هم خارج كردن آن از سازكار عرضه و تقاضا نیست ضمن اینكه شركت‌های سیمانی در تابستان مشكل قطعی برق دارند و در زمستان هم دچار قطعی گاز می‌شوند.

وی اظهار كرد: در حال حاضر بازار سرمایه به اخبار و اظهار نظرها واكسینه شده و بحث خروج سیمان از بورس كالا هم جزو صحبت‌هایی است كه شبانه مطرح می‌شود و تاریخ مصرف آن هم كوتاه مدت است.

رئیس هیئت مدیره كانون كارگزاری‌های بورس و اوراق بهادار یادآور شد: یكی از مشكلات رشد و شكوفایی بازار سرمایه بحث عدم پیش بینی پذیری اقتصاد و تصمیمات خلق الساعه و ناگهانی است كه ریسك بازار را بالا می‌برد.

سریزدی با بیان اینكه گواهی سپرده كالایی و خرید دین به عنوان ابزارهای تأمین مالی شركت‌ها و كاهش ریسك فعالان بازار می‌تواند در حوزه مسكن نیز مورد استفاده قرار گیرد گفت: اگر بانكها اموال مازاد خود را در بورس كالا بفروشند عرضه زیاد می‌شود و همچنین صندوق‌های زمین و ساختمان نیز از ابزارهای دیگری است كه می‌تواند در بورس كالا و بازار سرمایه استفاده شود.

روابط عمومی شرکت سرمایه گذاری و توسعه صنایع سیمان

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on email
این مطلب را به اشتراک بگذارید!